Algemene Voorwaarden Marinus & Partners B.V.
Artikel 1: Algemene Voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elke opdracht tot bemiddeling die een particuliere of zakelijke klant verleent aan Marinus & Partners B.V., gevestigd te 6211 KD Maastricht, Sint Hubertuslaan 4.
Artikel 2: Betekenis begrippen
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Particuliere klant
De natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (consument).
b. Zakelijke klant
De rechtspersoon die met Marinus & Partners B.V. een overeenkomst is aangegaan.
Hierna te noemen: ‘klant’.
c. Makelaar
Een makelaar werkzaam bij Marinus & Partners B.V. die de belangen van de klant behartigt.
Hierna te noemen: ‘Marinus & Partners’.
d. Courtage
De vergoeding die de klant aan Marinus & Partners betaalt voor zijn dienstverlening exclusief bijkomende kosten.
e. Schriftelijk
Onder schriftelijk wordt ook verstaan alle communicatie die per brief, e-mail, whatsapp of andere digitale communicatie wordt uitgewisseld.
Artikel 3: Opdracht tot bemiddeling
1. Marinus & Partners legt de opdracht schriftelijk vast. Daarbij geeft hij aan dat deze Algemene Voorwaarden van kracht zijn.
2. De opdracht bevat in ieder geval een duidelijke omschrijving van de dienstverlening, de courtage en de eventuele aanvullende kosten.
Geeft de klant Marinus & Partners later opdracht om andere of aanvullende diensten uit te voeren, dan bevestigt Marinus & Partners dit schriftelijk aan de klant, inclusief de prijsafspraken voor deze dienstverlening.
3. De courtage in de opdracht tot bemiddeling is inclusief BTW.
4. Indien de klant het aanbod van Marinus & Partners aanvaardt en de opdracht tot bemiddeling ondertekent, is er sprake van een opdracht.
Bij een verschil van mening moet Marinus & Partners kunnen aantonen dat de klant het aanbod heeft aanvaard. Indien Marinus & Partners dit niet kan, hoeft de klant Marinus & Partners niets te betalen.
5. De klant ontvangt deze Algemene Voorwaarden bij de opdracht tot bemiddeling van Marinus & Partners.
Artikel 4: Verplichtingen Marinus & Partners
1. Marinus & Partners voert de opdracht zorgvuldig en deskundig uit en behartigt hierbij
de belangen van de klant.
2. Marinus & Partners houdt de klant regelmatig op de hoogte van de vorderingen.
3. Marinus & Partners is verplicht zijn aansprakelijkheid voor schade afdoende te verzekeren en verzekerd te houden.
4. Marinus & Partners houdt zich bij de verwerking van persoonsgegevens aan de wettelijke bepalingen.
5. Marinus & Partners mag niet namens de klant een overeenkomst sluiten, tenzij de klant hiervoor een schriftelijke volmacht heeft gegeven.
Artikel 5: Verplichtingen van klant
1. De klant geeft Marinus & Partners naar eer en geweten alle informatie die nodig is om de opdracht correct uit te kunnen voeren.
2. Tenzij de klant schriftelijk iets anders afspreekt, mag de klant geen activiteiten ontplooien die Marinus & Partners bij het vervullen van zijn opdracht kunnen hinderen. De klant mag bijvoorbeeld geen gebruik maken van een andere makelaar/bemiddelaar en/of zelf bemiddelen.
3. De klant stelt Marinus & Partners in staat zijn verplichtingen in het kader van de WWFT en eventuele andere wettelijke verplichtingen te vervullen.
4. Als het pand of perceel van de klant verkocht is en de koper een beroep doet op een ontbindende of opschortende voorwaarde in de koopovereenkomst, of op ontbinding binnen de wettelijke bedenktijd, moet de klant dit direct schriftelijk aan Marinus & Partners melden.
Artikel 6: Werkzaamheden Marinus & Partners
1. Marinus & Partners voert voor de afgesproken courtage de werkzaamheden uit die nodig zijn voor de vervulling van de opdracht. De opdracht betreft ofwel bemiddeling ofwel het verrichten van andere dienstverlening.
2. Alle binnen de courtage afgesproken werkzaamheden worden duidelijk, begrijpelijk en zo concreet als redelijkerwijs mogelijk schriftelijk vastgelegd.
3. Indien sprake is van een opdracht tot bemiddeling, omvat de opdracht altijd de volgende werkzaamheden:
– het beoordelen van de waarde van de onroerende zaak;
– het geven van advies over (het voeren van) de onderhandelingen;
– het voeren van onderhandelingen.
4. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen omvat de opdracht tot bemiddeling daarnaast ten minste de volgende werkzaamheden:
– het uitvoeren van de benodigde promotionele activiteiten en het verzorgen van het benodigde promotiemateriaal;
– informatie verzamelen en opvragen over juridische, fiscale, bouwkundige en andere van belang zijnde aspecten betreffende de onroerende zaak en hierover zo nodig informeren;
– het helpen bij het verkrijgen van een energielabel of energieprestatiecertificaat;
– het verzorgen en begeleiden van bezichtigingen;
– advies geven over en het opstellen van de (koop)overeenkomst;
– het begeleiden bij de afwikkeling van de (ver)koop.
Artikel 7: Taxatie
1. Een taxatie van een onroerende zaak is het schatten van de marktwaarde en het in een gangbaar modelrapport vastleggen van die waarde. De klant kan een taxatie bijvoorbeeld nodig hebben voor het aanvragen van een hypotheek.
2. Een taxatie wordt door een geregistreerde taxateur in persoon verricht. Aan een taxatierapport moet in het economisch en maatschappelijk verkeer vertrouwen ontleend kunnen worden.
Een taxatie is dus wezenlijk anders dan een door een Marinus & Partners afgegeven waardebepaling zoals bedoeld in artikel 6.
3. Het taxatierapport bevat het doel waarvoor de opdracht is verstrekt. Het taxatierapport is niet bedoeld om gebruikt te worden voor andere doeleinden.
4. Als bij een opdracht meerdere taxateurs zijn betrokken, dan maken zij gezamenlijk een taxatierapport. Als zij het niet eens worden over de inhoud van het taxatierapport, dan treden zij met de klant in overleg. Afhankelijk van de gemaakte afspraken kunnen zij een extra taxateur inschakelen om tot een
taxatierapport te komen of brengen zij een taxatierapport uit waarin zij hun eigen bevindingen weergeven.
5. Indien meerdere taxateurs de opdracht hebben uitgevoerd, ontvangt de klant van ieder van hen een rekening voor hun loon en kosten, tenzij de klant hierover andere afspraken heeft gemaakt.
6. Het uitvoeren van een officiële taxatie behoort niet tot de dienstverlening van Marinus & Partners.
De opdracht voor de taxatie kan in overleg met de klant eventueel worden verstrekt aan een van de partners.
Artikel 8: Voltooien van de opdracht tot bemiddeling
1. Tenzij de klant iets anders heeft afgesproken geldt het volgende:
– Marinus & Partners heeft zijn opdracht vervuld, zodra de afgesproken prestatie is geleverd.
– Bij een opdracht tot bemiddeling is de opdracht vervuld als de koopovereenkomst door beide partijen is ondertekend.
Marinus & Partners moet de klant dan nog wel bij de afwikkeling begeleiden.
– Een opdracht tot bemiddeling is ook vervuld als tijdens de looptijd van de opdracht een koopovereenkomst tot stand komt die niet het gevolg is van door Marinus & Partners verleende diensten.
– Indien binnen drie maanden na beëindiging van de opdracht tot bemiddeling een koopovereenkomst tot stand komt met een koper aangedragen door Marinus & Partners dan is de opdracht tot bemiddeling alsnog vervuld en volledige courtage verschuldigd.
2. Bij koopovereenkomsten waarin opschortende of ontbindende voorwaarden staan (de wettelijke bedenktijd daaronder begrepen), is de opdracht pas vervuld als de opschortende voorwaarden zijn vervuld en partijen geen beroep meer kunnen doen op een ontbindende voorwaarde, met uitzondering van de Wet voorkeursrecht gemeenten.
Artikel 9: Courtage
1. De klant spreekt met Marinus & Partners vooraf af hoe de courtage wordt berekend. Dit wordt vastgelegd in de opdracht tot bemiddeling.
2. Tenzij anders is afgesproken is de koopsom het bedrag dat de koper aan verkoper moet betalen.
Dit bedrag is exclusief de kosten voor de overdracht, zoals overdrachtsbelasting, notariskosten en kadastrale rechten en inclusief eventueel meeverkochte roerende zaken.
3. Voor meer bijzondere gevallen zijn vaak aanvullende afspraken nodig.
Tenzij anders afgesproken wordt onder koopsom verstaan:
Als over de koopsom BTW is verschuldigd: het bedrag inclusief BTW.
Bij nieuwbouw: de koop- en aanneemsom tezamen, inclusief BTW.
Artikel 10: Aanvullende kosten
Naast courtage kan Marinus & Partners ook kosten in rekening brengen,bijvoorbeeld voor advertenties, advieswerk, bouwtechnische keuring, energielabel, etcetera. Deze kosten worden alleen in rekening gebracht indien de klant hiermee vooraf heeft ingestemd. Gemaakte afspraken wordenschriftelijk vastgelegd.
Artikel 11: Betaling courtage en gemaakte kosten
1. Tenzij anders afgesproken:
a. heeft Marinus & Partners pas recht op uitbetaling van de courtage als de opdracht is vervuld.
De kosten worden door de klant betaalt nadat ze door Marinus & Partners zijn gemaakt.
b. de klant betaalt bij een bemiddelingsopdracht voor verkoop of koop de courtage pas tijdens de eigendomsoverdracht bij de notaris.
2. Voordat de klant moet betalen stuurt Marinus & Partners een gespecificeerde factuur met een redelijke betalingstermijn.
3. Is de opdracht verstrekt door meer dan één persoon, dan is ieder hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de courtage en de kosten.
Artikel 12: Wanbetaling
1. Indien de klant niet op tijd betaalt, stuurt Marinus & Partners een betalingsherinnering. De klant krijgt dan de gelegenheid om alsnog binnen twee weken na ontvangst van de herinnering te betalen.
2. Betaalt de klant niet binnen deze twee weken, dan is de klant in verzuim en mag Marinus & Partners de wettelijke rente in rekening brengen.
3. Na de genoemde twee weken mag Marinus & Partners het openstaande bedrag (laten) invorderen.
De kosten hiervan (bijvoorbeeld incassokosten) zijn dan voor rekening van de klant, tenzij de rechter anders beslist. Er zijn wel wettelijke grenzen aan de hoogte van deze kosten.
Artikel 13: Intrekken opdracht tot bemiddeling door de klant
1. De klant mag de opdracht altijd intrekken, bij voorkeur schriftelijk.
Hierbij geldt een opzegtermijn van één week.
2. Is de opdracht door twee of meer personen verstrekt, dan kan de opdracht ook alleen door deze opdrachtgevers gezamenlijk worden ingetrokken.
3. Marinus & Partners heeft bij intrekking recht op vergoeding van de afgesproken kosten, maar niet op courtage.
4. De klant is niet verplicht om eventuele schade te vergoeden die Marinus & Partners door de intrekking lijdt
Artikel 14: Intrekken opdracht tot bemiddeling door Marinus & Partners
1. Marinus & Partners kan de opdracht alleen teruggeven indien hij daar gegronde redenen voor heeft.
Een gegronde reden is in ieder geval:
– Wanneer de klant of een andere makelaar voor zowel koper als verkoper zou werken (zie artikel 5 lid 2); of
– Een ernstige verstoring van de relatie tussen Marinus & Partners en de klant.
Marinus & Partners geeft schriftelijk aan als hij de opdracht teruggeeft.
2. De klant hoeft Marinus & Partners geen courtage te betalen als hij de opdracht teruggeeft. Dat kan anders zijn als artikel 8 lid 1 van toepassing is. Gemaakte kosten (voor zover afgesproken) moet de klant wel betalen, tenzij dit onredelijk is.
Artikel 15: Geen uitvoering van de tot stand gekomen koopovereenkomst
Het kan zijn dat de opdracht tot bemiddeling is vervuld, de koopovereenkomst is getekend en opschortende en ontbindende voorwaarden (inclusief de wettelijke bedenktijd) zijn uitgewerkt.
Echter indien een van de partijen niet meewerkt aan de uitvoering, resulteert de koopovereenkomst toch niet in een daadwerkelijke overdracht. In zo’n geval heeft Marinus & Partners recht op de afgesproken courtage, tenzij de klant aannemelijk maakt dat Marinus & Partners tekort is geschoten en dat daardoor de koopovereenkomst niet tot uitvoering komt.
Artikel 16: Toebedeling van de onroerende zaak aan een van de eigenaren, de partner of een derde
In sommige gevallen wordt een woning (of ander object) toebedeeld aan een van de eigenaren, de echtgenoot of partner terwijl de bemiddelingsopdracht tot verkoop nog loopt. De opdracht eindigt daardoor.
Indien is afgesproken dat de courtage van Marinus & Partners afhankelijk is van de verkoop van de woning, wordt de courtage berekend op basis van de waarde van de toebedeling.
Indien bijvoorbeeld bij een echtscheiding (beide partners bezitten 50% van het huis) een van de partners zijn of haar deel aan de ander toebedeelt, wordt de vergoeding berekend over 50% van de waarde van het huis.
Dit principe geldt ook als de eigenaar een deel van het huis aan een derde schenkt. Marinus & Partners en de klant kunnen andere afspraken maken over hoe de courtage berekend wordt bij toedeling.
Artikel 17: Overlijden van de klant
Indien de klant de enige opdrachtgever is, eindigt de opdracht bij overlijden, tenzij de erfgenamen de opdracht willen handhaven.
Artikel 18: Geschil met Marinus & Partners
Indien de klant een klacht heeft over de totstandkoming of de uitvoering van de opdracht, meldt u deze klacht schriftelijk bij Marinus & Partners.
Artikel 19: Geheimhouding
Alle partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt is.
Indien Marinus & Partners op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden te verstrekken en Marinus & Partners zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Marinus & Partners niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling. Bij geschillen is de Rechtbank Limburg locatie Maastricht bevoegd.
Artikel 20: Afwijkende afspraken
Indien de klant afwijkende afspraken met Marinus & Partners maakt, moet Marinus & Partners die schriftelijk vastleggen.